Είμαστε χώρες
που αλλάζουν σύνορα
χωρίς πολέμους
Π. Καρασούλος, Polaroid
Το χαϊκού η πιο σύντομη, ζώσα μορφή ποίησης στον κόσμο έλκει την καταγωγή της από την Ιαπωνία του Μεσαίωνα. Ποιητική φόρμα που αποτελείται από ομάδες των 5, 7, 5 συλλαβών ανά στίχο, έγινε γνωστή για την αυστηρή οικονομία και την πυκνότητα λόγου που προϋποθέτει, προκειμένου να διατυπωθεί η ποιητική πρόθεση που ο ποιητής επιθυμεί να διατηρήσει στις συνειδήσεις των αναγνωστών του.
Προερχόμενος από το τραγούδι, επίσης στιχουργική δημιουργία με συγκεκριμένη αρχιτεκτονική και οικονομία, ο Παρασκευάς Καρασούλος, επανέρχεται επιμένοντας στην ποίηση των χαϊκού μετά τη συλλογή Η στίξη των ημερών που κυκλοφόρησε το 2001, με μια νέα ποιητική συλλογή με τίτλο Polaroid, Ποιήματα Χαϊκού .
«Μαθαίνοντας γι’ αυτό “το λίγο που το καθιστά περισσότερο”, όπως έλεγε ο Robert Browning, μαθαίνεις να αυτοπεριoρίζεις αλλά και να επανακτάς με τον δικό σου τρόπο την ελευθερία του λόγου σου και το δικό σου όριο μέσα σ’ αυτήν». Η επιλογή της φόρμας του χαϊκού, είναι επιλογή αισθητική, ιδεολογική και πολιτική για τον ίδιο, σε μια περίοδο Κρίσης και της ποιητικής έκφρασης.
Τη συλλογή Polaroid, Ποιήματα Χαϊκού συναποτελούν τρεις ενότητες ποιητικές (Εκποίηση, Polaroid και Ίμερος) με συνολικά 71 ποιήματα χαϊκού, διαρθρωμένα σε τρεις διακριτές θεματικές, που προσπαθούν να πειθαρχήσουν μέσα στο αυστηρό πλαίσιο του ποιήματος χαϊκού, εξαντλώντας κάθε υπαρκτό περιθώριο που τους δίνει ο κανόνας της φόρμας. Έτσι ο τίτλος πχ ενός ποιήματος αποτελεί αναπόσπαστο μέρος μιας ποιητικής σύλληψης, η συνέχεια ανάμεσα στα διαφορετικά ποιήματα ορίζει τη δραματουργική εξέλιξη μιας ενότητας, ενώ τα σημεία στίξης δημιουργούν εντάσεις και υποδεικνύουν προτάσεις ρόλων.
Στην «Εκποίηση» παρακολουθούμε τη γέννηση έως και την έκπτωση δύο παράλληλων ζωών, στην ενότητα «Polaroid» αποτυπώνονται στιγμές και εντυπώσεις από διαφορετικούς Κόσμους ανθρώπων και στον «Ίμερο», τρίτη και τελευταία ενότητα που καταλήγει τη συλλογή, τη διαδρομή του ερωτικού πόθου ανάμεσα σε δύο εραστές.
Την συλλογή Polaroid, Ποιήματα Χαϊκού κοσμούν 5 φωτογραφίες της Λίλας Σωτηρίου, που αποτελούν ποιητικές εικόνες- σχόλια των στίχων.
Τον σχεδιασμό της έκδοσης είχε ο Ανδρέας Γεωργιάδης.