Ακροάσεις νέων δημιουργών και ερμηνευτών
της Μικρής Άρκτου
Η Πρώτη Ακρόαση Ερμηνευτών της Μικρής Άρκτου
Η Πρώτη Ακρόαση της Μικρής Άρκτου πραγματοποιήθηκε το 2002. Στο CD που κυκλοφόρησε με τίτλο Πρώτη Ακρόαση, παρουσιάσαμε επτά νέους ερμηνευτές, οι οποίοι και επιλέχθηκαν από 150 νέους καλλιτέχνες που συμμετείχαν στη διοργάνωση. Οι ερμηνευτές που προκρίθηκαν ήταν η Μαρία Δημητρούλα, ο Ορφέας Ζαφειρόπουλος, ο Μίνως Θεοχάρης, η Ζωή Ναλμπάντη και το γυναίκειο τρίφωνο SOÑAMA.
Αμέσως όμως διαπιστώσαμε πως το να επιλέγεις έναν ερμηνευτή με σπουδαία φωνή, με γνώση και παιδεία δεν είναι αρκετό. Ο ερμηνευτής για να ολοκληρώσει την παρουσία του και να έχει μέλλον, χρειάζεται την πρώτη ύλη που θα δώσει στο ερμηνευτικό του σχήμα οντότητα και θα του εξασφαλίσει μέλλον: δηλαδή τραγούδια. Άρα απαιτείται η συνάφεια και συνέργια των δημιουργών προκειμένου να διαμορφωθεί ένα νέο τοπίο καλλιτεχνικής έκφρασης.
Η Δεύτερη Ακρόαση Νέων Δημιουργών και Ερμηνευτών
Για τον λόγο αυτό, δύο χρόνια μετά, το 2004, προχωρήσαμε στην οργάνωση της Δεύτερης Ακρόασης Νέων Δημιουργών και Ερμηνευτών. Στην πραγματικότητα, επρόκειτο για δύο ξεχωριστές διοργανώσεις: μία αφιερωμένη σε νέους που θα ήθελαν να λειτουργήσουν στο χώρο του έντεχνου τραγουδιού ως ερμηνευτές και μία αφιερωμένη σε νέους δημιουργούς (στιχουργούς, συνθέτες, τραγουδοποιούς και συνθέτες ορχηστρικής μουσικής).
Στόχος αυτών των διοργανώσεων (όπως είχαμε ήδη προαναγγείλει από την Πρώτη Ακρόαση) ήταν να παντρέψουμε νέους δημιουργούς με νέους ερμηνευτές, ώστε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις μιας ολοκληρωμένης καινούργιας πρότασης στο ελληνικό τραγούδι.
Εξακόσιοι νέοι δημιουργοί από κάθε γωνιά της Ελλάδας αλλά και από το εξωτερικό, μας έστειλαν δείγματα της δουλειάς τους. Από την Αλεξανδρούπολη έως τη Σητεία, από τη Κέρκυρα έως τη Μυτιλήνη αλλά και από την Αγγλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, νέοι δημιουργοί, αναζήτησαν μέσα από την Ακρόαση της Μικρής Άρκτου ένα παράθυρο επικοινωνίας με το κοινό, ένα στήριγμα στη μοναχική καλλιτεχνική τους έκφραση. Ακούσαμε επίσης 350 νέους ερμηνευτές. Στη Δεύτερη Ακρόαση Νέων Ερμηνευτών επαναλήφθηκε η ίδια εντυπωσιακή προσέλευση και απήχηση, όπως είχε συμβεί και με την Πρώτη. Αυτή τη φορά όμως είχαμε το πλεονέκτημα, με βάση την παρουσία των νέων δημιουργών να οπλίσουμε άμεσα τους νέους ερμηνευτές με τραγούδια καινούργια, δυναμικά και ουσιώδη.
Το αποτέλεσμα της Δεύτερης Ακρόασης, αποτυπώθηκε στο CD με τίτλο Δεύτερη Ακρόαση, όπου παρουσιάσαμε 15 νέους δημιουργούς (στιχουργούς, συνθέτες, τραγουδοποιούς), οι οποίοι υπέγραψαν 17 πρωτότυπα τραγούδια, εγκαινιάζοντας έτσι την πρώτη τους γνωριμία με το κοινό και την ελληνική δισκογραφία. Παρουσιάσαμε επίσης 6 νέους και νέες ερμηνευτές – ερμηνεύτριες, οι οποίοι μαζί με τους ερμηνευτές που επιλέξαμε στην Πρώτη Ακρόαση, υποστήριξαν ερμηνευτικά την παρουσία και το έργο των νέων δημιουργών. Εκτός από τους ερμηνευτές της Πρώτης Ακρόασης, προστέθηκαν οι ερμηνευτές: Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης, Ελεωνόρα Ζουγανέλη, Ζαχαρίας Καρούνης, Κωνσταντίνος Κληρονόμος, Νατάσσα Μποφίλιου, Βασιλική Παπακωνσταντίνου, Στέφανος & Γιάννης Σίνης,αλλά και οι νέοι δημιουργοί: Παναγιώτης Ασβεστάς, Ηλίας Βαμβακούσης, Γιάννης Γεωργαντέλης, Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης, Γεράσιμος Ευαγγελάτος, Θέμης Καραμουρατίδης, Δημήτρης Μαραμής, Βαγγέλης Μπουσμαλής, Βασίλης Μυριανθόπουλος, Δημήτρης Οικονόμου, Χρίστος Παπαδόπουλος, Μίλτος Σελητσανιώτης, Σωτήρης Τριβιζάς και Κώστας Τσίρκας.
Από το θεσμό των Ακροάσεων αλλά και το γενικότερο προσανατολισμό της Μικρής Άρκτου να εμπιστεύεται και να στηρίζει νέους δημιουργούς και ερμηνευτές κυκλοφόρησαν προσωπικές εργασίες νέων καλλιτεχνών με εξαιρετικό ενδιαφέρον, όπως τα Σονέτα του Σκοτεινού Έρωτα του Φ. Γκ. Λόρκα (των Σ. Τριβιζά – Δ. Μαραμή με το Μίνω Θεοχάρη), οι 100 μικρές ανάσες, (των Γ. Ευαγγελάτου – Κ. Τσίρκα με την Νατάσσα Μποφίλιου), το Μέχρι το τέλος (των Γ. Ευαγγελάτου- Θ. Καραμουρατίδη με την Νατάσσα Μποφίλιου), το Φυσάει εδώ αλλιώς ο αέρας του Αλέξανδρου Εμμανουηλίδη (στίχοι, μουσική και ερμηνεία) και ο παιδικός δίσκος – βιβλίο Το φτερό του Δράκου (των Χ. Παπαδόπουλου – Δ. Μαρκατόπουλου με πολλούς ήδη επώνυμους ερμηνευτές). Και οι πέντε αυτές δισκογραφικές δουλειές πιστεύουμε πως υπήρξαν πολύ σημαντικές παρακαταθήκες και για τους ίδιους τους καλλιτέχνες αλλά και για το ελληνικό τραγούδι, μιας και απέδειξαν όλες την αντοχή τους στο χρόνο, αλλά και εδραίωσαν τους συγκεκριμένους δημιουργούς και ερμηνευτές .
Η Τρίτη Ακρόαση Νέων Δημιουργών και Ερμηνευτών
Η Τρίτη Ακρόαση ανακοινώθηκε το 2006 ως Τρίτη Ακρόαση Νέων Δημιουργών και Ερμηνευτών, πάλι με δύο ξεχωριστές διοργανώσεις. Απέβη άκαρπη. Παρότι είχαμε πολύ μεγάλη συμμετοχή δημιουργών, (ακούσαμε και διαβάσαμε πάνω από 7000 τραγούδια), το υλικό που παραλάβαμε δεν το κρίναμε ισάξιο της προηγούμενης διοργάνωσης. Δώσαμε και νέα παράταση αλλά και πάλι τα αποτελέσματα δεν ήταν ικανοποιητικά. Μπορούσες να ξεχωρίσεις μεμονωμένα τραγούδια αλλά όχι τα πρώτα βήματα δυναμικών δημιουργικών μονάδων. Ίσως να έφταιγε το πολύ κοντινό διάστημα στην Δεύτερη Ακρόαση αναγγελίας της, ίσως σε μια τόσο μικρή χώρα όπως είναι η δική μας να απαιτείται μια μεγαλύτερη χρονική απόσταση της μιας από την άλλη διοργάνωση. Αποφασίσαμε λοιπόν αφού δεν ικανοποιούσε τις απαιτήσεις μας και βρισκόταν το υλικό πολύ μακριά από το επίπεδο της Δεύτερης Ακρόασης, να την ανακηρύξουμε άκαρπη, παρότι ενοχλήθηκαν πολλοί φίλοι που συμμετείχαν. Αλλά θέλαμε να είμαστε έντιμοι με τον εαυτό μας και τον καλλιτεχνικό μας στόχο. Ένας θεσμός δικαιώνεται από το αποτέλεσμά του κι όχι από την επαναλαμβανόμενη αυτοαναπραγωγή του. Δεν είναι αυτοσκοπός τέτοιου είδους Διοργανώσεις. Φυσικά θα μπορούσαμε με άνεση να δώσουμε αποτελέσματα στη διοργάνωση της Τρίτης Ακρόασης Νέων Ερμηνευτών. Εκεί ακούσαμε φωνές σπουδαίες, φωνές νέων ερμηνευτών που θα θέλαμε να είχαμε το υλικό να τις εκδώσουμε αλλά που χωρίς αυτό το υλικό, θα έμεναν μετέωρες και θα ξαναγυρίζαμε στο αδιέξοδο της Πρώτης Ακρόασης.
Η Τέταρτη Ακρόαση Νέων Δημιουργών και Ερμηνευτών
Τον χειμώνα του 2013 ανακοινώθηκε η Τέταρτη Ακρόαση της Μικρής Άρκτου, έντεκα χρόνια μετά την Πρώτη. Οι συνθήκες όμως στο διάστημα που είχε μεσολαβήσει από το 2002 είχαν διαφοροποιηθεί εντελώς. Η μεγάλη και πολύπλευρη κρίση της χώρα μας και του χώρου του Πολιτισμού ιδιαίτερα, έφεραν το ελληνικό τραγούδι σε μια πολύ δύσκολη στιγμή: στην ελαχιστοποίηση κάθε παραγωγικής και εκδοτικής δραστηριότητας, στην αδυναμία υποδοχής και υποστήριξης νέων φωνών, σ’ ένα φαινομενικό αδιέξοδο σε όλους τους τομείς της δημιουργίας, παραγωγής, έκδοσης και επικοινωνίας της τέχνης του τραγουδιού.
Στην 4η Ακρόαση πήραν μέρος πάνω από 650 δημιουργοί, από όλη την Ελλάδα – σχεδόν από κάθε γωνιά της χώρα μας – την Κύπρο και από πολλές χώρες της Ευρώπης. Για πρώτη φορά βρεθήκαμε μπροστά στο απροσδόκητο φαινόμενο δημιουργών… ηλικίας 14 ετών των οποίων ο λόγος τους έχει και ωριμότητα και ενδιαφέρον. Διακρίθηκαν νέοι δημιουργοί όπως οι: Βασιλόπουλος Γιάννης, Παρασκευάκος Σπύρος, Καλογεράκης Μιχάλης, Κώστας Τζάνος, Λούκος Σπύρος κα.
Στις 4, 5 και 6 Οκτωβρίου 2013 πραγματοποιήθηκε στον Φιλοπρόοδο Όμιλο Υμηττού (Φ.Ο.Υ.), το δεύτερο μέρος της 4ης Ακρόασης της Μικρής Άρκτου, αυτό που αφορούσε στην Ακρόαση Νέων Ερμηνευτών. Από αυτή τη διοργάνωση αναδείχθηκαν οι νέοι ερμηνευτές: Βουτσάς Δημήτρης, Βούτσας Θανάσης, Καράκογλου Πολυξένη, Σελεμίδου Δήμητρα.
Η διαδρομή της 4ης Ακρόασης βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Ίσως είναι η πιο δύσκολη διαδρομή από όσες έχουμε διανύσει έως τώρα, εξαιτίας του κοινωνικού και οικονομικού περιβάλλοντος που λειτούργησε. Η Κρίση δυσκόλεψε τα βήματά της και καθυστέρησε σε μεγάλο βαθμό την άνεση των διασκελισμών της. Όμως σε πείσμα των καιρών και των εμποδίων συνεχίζουμε να τροφοδοτούμε με νέες φωνές και προτάσεις, τόσο τον ίδιο το Θεσμό όσο και το ελληνικό τραγούδι, με νέο ήχο και υλικό…